Agressietrainingen bij het Juridisch Loket succesvol verlopen


In de afgelopen maanden hebben wij met veel plezier 240 juridisch medewerkers van het Juridisch Loket getraind. De organisatie hecht veel waarde aan veiligheid van haar medewerkers en iedere twee jaar krijgen zij de gelegenheid om een verdiepingsmodule te volgen in het kader van de-escaleren. Verdieping zat dit jaar in 1) het reguleren van de eigen spanning en bewust handelen en 2) een module om de-escalerend te werken met cliënten met een andere achtergrond.

Complimenten aan deze professionals hoe ze open staan voor verdieping van een effectieve houding en vaardigheden en voor nieuwe invalshoeken. Veel medewerkers zijn heel goed op de hoogte van de diverse vormen van agressie. Preventief handelen staat bij hen hoog in het vaandel. Vaardigheden om boosheid en persoonlijke agressie om te buigen of te stoppen werden herhaald en in veel situaties gebeurde dat effectief. Het schakelen in communicatieniveaus werd goed opgepakt: meeveren en aandacht bij boosheid; grenzen stellen bij persoonlijk gerichte agressie. De ‘richting van de agressie’ speelt een belangrijke rol bij het ingrijpen. Emotie en boosheid gaat alle kanten op, maar persoonlijke agressie is gericht op jou als medewerker. Dat is niet oké…..begrenzen dus.

Complimenten kregen wij op onze beurt van hen terug over de manier waarop we met hen gewerkt hebben: oog en gevoel voor wat ze al effectief inzetten, veel interactie door het inzetten van illustratie scenes en het creëren van oefensituaties, een relaxte sfeer, rust en inlevingsvermogen en de aansluiting bij hen ook door het goede spel van de trainingsacteurs. Medewerkers waren positief geraakt door het inzicht in wat spanning met hen persoonlijk doet en hoe ze met kleine concrete interventies hun eigen spanning werkbaar konden maken.

Voor mij als trainer is de dag geslaagd als een professional met concrete handvatten terug de praktijk in gaat en geïnspireerd is om met vertrouwen lastige gesprekken om te buigen.