Wil je nog zinvolle PE Punten halen voor 2016?


Beste advocaat en bewindvoerder,

Voor je het weet is het jaar alweer voorbij! Nog PE Punten nodig, die je op een zinvolle manier wilt behalen?

Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden, zowel individueel, met een groepje, of in company. We denken graag met je mee, ook los van de onderwerpen die je aantreft onder ons actuele aanbod.

Hartelijke groet,

Claudia Mies

Geslaagde editie van Bewindvoerdersdagen BPBI


Het was leuk om jullie te ontmoeten tijdens de Bewindvoerdersdagen, georganiseerd door BPBI!

Experttrainer Gorry en trainingsacteur Harry gaven vanuit Mies & Partners de Masterclass ‘Omgaan met cliënten met psychiatrische ziektebeelden’. Daarbij bezochten in totaal ruim 200 bewindvoerders in 4 uitverkochte sessies deze Masterclass.

De ziektebeelden die in de praktijk vaak voorkomen, zoals de anti sociale persoonlijkheid, psychose en narcistische persoonlijkheid werden aan de hand van scenes tussen Gorry en Harry in beeld gebracht. Veel bewindvoerders zagen hun eigen praktijk uitgebeeld….Vervolgens werd er dieper op de achtergronden van deze psychiatrische ziektebeelden ingegaan en ontdekten de deelnemers hoe je in communicatie en houding het beste deze cliënten tegemoet kunt treden. En ook: hoe vooral niet….

Dank voor jullie enthousiaste reacties en heel leuk dat we een aantal van jullie op 18 november a.s. weer ontmoeten als Gorry en Harry een verdiepingssessie geven over dit onderwerp, waarin het oefenen met eigen praktijkcasus centraal staat.

Samenwerking met Pieternel Dijkstra


We zitten als professionals soms zo vast in het idee dat we van alles moeten, dat we bijna vergeten dat we zelf kunnen kiezen wat we met ons leven en werk willen doen. Snel opeenvolgende veranderingen in je werk, werkdruk, werken met cliënten met negatieve emoties, steeds weer het visitekaartje moeten zijn: allemaal zaken die bij je werk horen en die een wissel kunnen trekken op je motivatie en bevlogenheid.

Tegelijkertijd is dit de realiteit en horen deze dingen bij je werk. Hoe ga je hiermee om, zodat je gemotiveerd en bevlogen blijft, je langer productief kunt doorwerken en je minder last hebt van stress?

Pieternel Dijkstra, sociaal psycholoog en bekend van haar boeken en bijdrages aan tijdschriften, zoals Psychologie Magazine, schreef hier een boek over: Mindfulness op het werk. Een praktisch boek vol tips en inzichten hoe je op een slimme manier met gedachten, emoties en stress kunt omgaan. De ruimte die dan ontstaat, zorgt ervoor dat je (weer) contact kunt maken met je waarden binnen je werk. Het werk wordt weer van jou, in plaats van dat je wordt opgeslokt door de hectiek van alledag!

Pieternel verzorgt voor Mies & Partners trainingen, workshops en lezingen over dit onderwerp. Op 4 oktober (advocatuur) en op 14 november (bewindvoerders) a.s. geeft zij 1-daagse trainingen open inschrijving. Meer informatie hierover volgt binnenkort. Geïnteresseerd in dit onderwerp en benieuwd naar de mogelijkheden (met PO/PE punten) voor jezelf/ het kantoor? We horen je graag!

Advocaten en Bewindvoerders kunnen zich door middel van onderstaande button alvast aanmelden voor een voor-inschrijving. Binnenkort wordt de aanmelding opengesteld en met een voor-inschrijving heb je voorrang!

Neem contact op >

Agressie tegen advocaten zou geen ‘part of the job’ moeten zijn…..


Lees de visie van Mies & Partners als opleider over het omgaan met agressie binnen je werk als advocaat, in het artikel in het Adcocatenblad, waaraan ik een bijdrage lever:

‘Waarom advocaten zwijgen over geweld’,

‘Cliënten die hun boosheid en emoties uiten: begrijpelijk. Als professional moet je daarmee kunnen dealen, inleven en meeveren. Maar word je op de persoon gericht (verbaal) agressief benaderd, geef dan een grens aan.

Let erop waar de uiting op gericht is. Boosheid gaat alle kanten op: maatschappij deugt niet, waardeloos kantoor, iedereen moet mij hebben….. In tegenstelling tot persoonlijk gerichte agressie, die richt zich op jou: als ik jou morgen tegenkom in de stad dan ben je de mijne….’

Advocatenblad, april 2016:

http://www.advocatenblad.nl/?p=79381

Primeur: Mies & Partners als eerste geaccrediteerd door Bureau WSNP!


Bureau WSNP hanteert per 1 januari jl. een nieuwe procedure voor het accrediteren van opleidingen voor bewindvoerders WSNP. Deze nieuwe procedure, gepubliceerd in de Staatscourant van 11 december 2015, houdt in dat opleidingsinstellingen een Kwaliteitsplan kunnen indienen, dat aan bepaalde eisen dient te voldoen. Na een succesvolle accreditatieprocedure en de erkenning als opleidingsinstelling, kunnen aan alle opleidingen van de opleider PE Punten WSNP worden toegekend.

We zijn er heel trots op dat Mies & Partners als eerste opleidingsinstelling deze accreditatie heeft ontvangen!

Wat levert u dat als bewindvoerder WSNP op? De zekerheid dat alle opleidingen die u bij ons volgt PE Punten opleveren….. Voorheen diende u na te gaan of Bureau WSNP de betreffende opleiding afzonderlijk als ‘puntenwaardig’ had beoordeeld.

Heeft u behoefte aan opleiding op het gebied van een onderwerp dat u niet tegenkomt in het huidige aanbod: tip ons en ontvang een significante korting op uw deelname, als we de module uitvoeren……

Agressietrainingen bij het Juridisch Loket succesvol verlopen


In de afgelopen maanden hebben wij met veel plezier 240 juridisch medewerkers van het Juridisch Loket getraind. De organisatie hecht veel waarde aan veiligheid van haar medewerkers en iedere twee jaar krijgen zij de gelegenheid om een verdiepingsmodule te volgen in het kader van de-escaleren. Verdieping zat dit jaar in 1) het reguleren van de eigen spanning en bewust handelen en 2) een module om de-escalerend te werken met cliënten met een andere achtergrond.

Complimenten aan deze professionals hoe ze open staan voor verdieping van een effectieve houding en vaardigheden en voor nieuwe invalshoeken. Veel medewerkers zijn heel goed op de hoogte van de diverse vormen van agressie. Preventief handelen staat bij hen hoog in het vaandel. Vaardigheden om boosheid en persoonlijke agressie om te buigen of te stoppen werden herhaald en in veel situaties gebeurde dat effectief. Het schakelen in communicatieniveaus werd goed opgepakt: meeveren en aandacht bij boosheid; grenzen stellen bij persoonlijk gerichte agressie. De ‘richting van de agressie’ speelt een belangrijke rol bij het ingrijpen. Emotie en boosheid gaat alle kanten op, maar persoonlijke agressie is gericht op jou als medewerker. Dat is niet oké…..begrenzen dus.

Complimenten kregen wij op onze beurt van hen terug over de manier waarop we met hen gewerkt hebben: oog en gevoel voor wat ze al effectief inzetten, veel interactie door het inzetten van illustratie scenes en het creëren van oefensituaties, een relaxte sfeer, rust en inlevingsvermogen en de aansluiting bij hen ook door het goede spel van de trainingsacteurs. Medewerkers waren positief geraakt door het inzicht in wat spanning met hen persoonlijk doet en hoe ze met kleine concrete interventies hun eigen spanning werkbaar konden maken.

Voor mij als trainer is de dag geslaagd als een professional met concrete handvatten terug de praktijk in gaat en geïnspireerd is om met vertrouwen lastige gesprekken om te buigen.

Nieuw bij Mies & Partners: Interculturele Communicatie


Aansluiting hebben in het gesprek met je cliënt is van belang om het gesprek efficiënt te laten verlopen. Je voorkomt er ruis en weerstand mee. Door aansluiting lukt het je ook beter het gesprek te leiden. Luisteren, aandacht geven, meeveren, grenzen aangeven: het lukt je het beste wanneer jezelf rust ervaart en bewust kunt handelen.

Is het lastiger om aansluiting te bereiken met een cliënt met een andere achtergrond of uit een andere cultuur? Merk je dat er irritaties ontstaan door andere gebruiken, normen, waarden, een taalbarrière? Voorbeelden ervan: je cliënt weigert je een hand te geven bij binnenkomst, je hoort de cliënt regelmatig zeggen dat je iets ‘moet’ doen, de cliënt kijkt je niet aan tijdens het gesprek, de cliënt zegt op alles ‘ja’ terwijl jij het gevoel hebt dat hij/zij je niet begrijpt, er wordt anders omgegaan met interpersoonlijke ruimte en aanraakgedrag, etc….. En staat dit de goede afloop van een gesprek in de weg?

De wederzijdse houding ten opzichte van elkaar wordt grotendeels bepaald door de culturele identiteit die de gesprekspartners elkaar toedichten. Dat wil zeggen: al snel zie je elkaar niet meer als individu, maar als vertegenwoordiger van de groep waartoe jij de ander indeelt met de daarbij behorende stereotiepe vooroordelen. Zonder dat we er direct bewust van hoeven zijn, spelen er in intercultureel contact waarbij je ander gedrag ervaart vaak de volgende mechanismen:

  1. De aantrekkingskracht van overeenkomsten, ofwel soort zoekt soort. We zijn geneigd om gedrag dat we kennen vanuit de eigen groep, als ‘beter’ te beoordelen dan gedrag dat we niet kennen. Het is namelijk veilig op vertrouwd gebied te opereren.
  2. Onzekerheidsvermijding, ofwel vrees voor het onbekende. We voelen ons doorgaans meer onzeker in contact met mensen wiens gedrag we  minder goed kunnen inschatten.

Hoe communiceer je dan wel effectief? Het is zeker handig om wat kennis te hebben over de overeenkomsten en verschillen van diverse culturen. Zo herken je deze aspecten in het contact sneller. Aan de andere kant is dit ook niet helemaal afdoende in de praktijk. Zeker in de kortdurende dienstverlening weet je vaak niet precies wat de achtergrond van de ander is. En zelfs als je dat wel weet: binnen een cultuur is er zoveel diversiteit van mensen! Je bent namelijk niet een cultuur, maar cultuur is slechts een onderdeel naast bijvoorbeeld sociaal economische achtergrond, leeftijd, opleiding, religie, etc.

In onze trainingen ligt de focus op de eigen houding die je inneemt ten opzichte van de ander. Ontdek hoe je (nog meer) oordeel vrij kunt optreden en welke houding de situatie de-escaleert. En heel belangrijk: op het bewust handelen in situaties, waarin er spanning optreedt. Want als jij geïrriteerd raakt, of jezelf machteloos voelt, dan stijgt vaak je eigen spanning. Gevolg daarvan is dat je cognitieve vermogen daalt en daarmee de controle die je hebt op de situatie. Leren om je eigen spanning te beïnvloeden, is prettig voor jezelf en heeft ook direct uitwerking op de cliënt en zijn/ haar eigen spanning.

In 2016 bieden we deze module aan met PE Punten!

 

Spanning: negeren of accepteren?!


Spanning, bijvoorbeeld bij het geven van een presentatie, het voeren van een slecht nieuwsgesprek, in een gesprek met een agressor, etc, is voor velen een belemmerende factor. ‘Het leidt zo af van de inhoud; ik kom heel anders over dan ik zou willen; de spanning verlamt me, blokkeert me, of leidt er juist toe dat ik onafgebroken praat, impulsief handel,……’. Herkenbaar? Wat heb jij allemaal al geprobeerd om de spanning beheersbaar te maken? Tevreden?

Spanning, angst is een belangrijk signaal dat het lichaam afgeeft: je bent mogelijk in gevaar! Een prachtig mechanisme dat met name essentieel is als je in levensgevaar bent. De adrenaline, endorfines en cortisol die vrijkomen in je lichaam, zorgen ervoor dat je alert wordt en blijft, je kunt bergen verzetten en pijn verdragen. Je kunt de ander uitschakelen, verstarren of vluchten.

Het geven van een presentatie, bijdrage aan een vergadering, optreden in de rechtbank, etc, past voor ons nog steeds in de categorie ‘gevaar’. Je steekt met je kop boven het maaiveld uit, met het risico dat je hoofd er afgehakt wordt/ uit de groep gegooid wordt. Levensgevaar….Zo althans interpreteert het lichaam zo’n situatie vaak, met alle gevolgen van dien. Vervelend is echter dat ook het cognitieve vermogen daalt en ‘bewust handelen’ wordt lastig.

Spanning is nuttig als het je alert maakt en je hierdoor geconcentreerd en met focus kunt werken. Als je teveel spanning ervaart, heeft het juist een negatief effect op je performance. Je bent hard aan het werk om de lichamelijke signalen van spanning onder controle te krijgen. Je hoofd gaat hard aan het werk. Allerlei doemscenario’s komen op, die je vervolgens weer probeert te relativeren. Je bent in gevecht met je spanning. Je aandacht en energie gaan vooral zitten in het beheersen en onderdrukken van de spanning. Druk hoor, daar boven….

Hoe maak je spanning hanteerbaar? Belangrijk is om van jezelf te weten wat jouw ‘dashbordlampjes’ zijn als je een lichte vorm van spanning voelt. Wat voel je in je lichaam? Op het moment dat je hier bewust van bent, kan je die spanning beïnvloeden, zodat deze werkbaar blijft en niet onnodig oploopt. Met concrete en eenvoudig toe te passen tips, kan jij je lichaam in een meer ontspannen staat brengen. Bewust handelen is dan makkelijker, je denkvermogen stijgt.

Je hebt een scala aan mogelijkheden, waarbij het belangrijk is dat je ervaart wat bij jou werkt. Er is helaas geen wondermiddel. De kracht van rust in je hoofd en in je lijf zit hem o.a. in:

  • Vlieguren maken: regelmatig in situaties komen waarin je spanning ervaart, leert je er beter mee om te gaan.
  • Ontwikkel de instrumenten die je lichaam ter beschikking heeft om je rustiger te maken: een goede ademhaling, ontspannen van spieren, geaard staan en zitten.
  • Vergroten van vaardigheden door ze aan te leren en het vaak te doen, leiden tot zelfvertrouwen en meer rust. ‘In welke situatie je dan ook komt, je kunt jezelf redden’.
  • Accepteren van spanning in plaats van er tegen vechten: ervaar waar zich spanning in jouw lichaam met name manifesteert. Merk dat bewust op. Laat het maar even toe. Het mag er zijn, ga niet vechten, laat los. Ik accepteer dat ik gespannen ben EN ik ga het toch doen.
  • Ontwikkel je Mindfulness: dus functioneer met aandacht voor wat er gebeurt in het hier en nu.
  • Voor sommigen is een cognitieve benadering door het ombuigen van belemmerende overtuigingen/ gedachten zinvol in de vorm van bijvoorbeeld NLP of RET.

Je ziet: er is zeker iets aan te doen om meer rust te ervaren en je spanning beheersbaar te maken. Wij helpen je hierbij graag!

 

Doorbreek lastig gedrag!


‘Personeel is de motor van je organisatie’. Precies en het zijn ook gewoon mensen. Met soms lastig gedrag of patronen, die zich steeds herhalen:

‘Mijn kind is ziek, ik weet niet of ik het morgen af heb hoor…’ (excuus)

Lees meer…

Stemkracht


Je stem is naast lichaamstaal het belangrijkste communicatiemiddel dat je inzet om je boodschap over te brengen. Je kleurt je boodschap door je stem. Daarom vormen berichten per e-mail vaak een bron van ergernis: het is de toon die de muziek maakt en die toon mis je nu juist op papier.

Lees meer…