Eerste editie van ‘omgaan met clienten met LVB, 8PE Punten’ beoordeeld met een 9,5!


Op 1 december jl. volgde een groepje betrokken bewindvoerders voor de eerste keer onze opleidingsdag ‘Omgaan met cliënten met LVB’. Een aantal reacties van hen:

  • De trainer Jeroen is een hele ervaren man uit de praktijk. Hij is bovendien ontzettend aardig en wist de groep heel prettig te begeleiden. De trainingsacteur Joost wist echt precies het gedrag van mijn cliënten in beeld te brengen, zijn feedback heeft mij houvast gegeven om dit meteen bij mijn cliënten toe te passen.
  • Het is verhelderend om anders naar je cliënten te kijken, dat lukt mij na deze dag veel beter. Ik weet nu dat cliënten soms veel jonger zijn dan hun eigenlijke leeftijd en heb heel veel handvatten om hen anders te benaderen. Het geeft mij rust en zelfvertrouwen.
  • Super leuke en leerzame dag, goed verzorgd, heel fijn dat we met een klein groepje waren! De dag vloog voorbij en ik ga naar huis met een lading concrete kennis.
  • Hele kundige begeleiding door Jeroen en Joost. Heel praktijkgericht ook. Hier heb je tenminste echt iets aan….

Ze beoordeelden de dag met een gemiddeld cijfer: 9,5. Dankjewel voor jullie positieve feedback!

Op 1 juni a.s. staat de tweede editie van deze dag gepland. Kom jij ook?

Veel bewindvoerders hebben cliënten met LVB (Licht Verstandelijke Beperking) in hun praktijk. Communicatie met hen verloopt niet altijd eenvouding.

Speciaal voor deze doelgroep hebben we een experttrainer en een professioneel trainingsacteur die een interessante opleidingsdag verzorgen die voor 8PE Punten geaccrediteerd is.

Het programma is heel afwisselend en interactief. De onderwerpen die o.a. aan bod komen:

  • Herkennen van LVB. Er is daarom aandacht voor theoretische achtergronden van deze stoornis, verschijningsvormen, kenmerken, cognitie en sociaal emotionele ontwikkeling, etc.
  • Hoe breng ik de informatie zodanig over dat deze ook echt begrepen wordt? Zowel qua gesprekstechnieken als ook door gebruik te maken van o.a. pictogrammen, aangepaste informatieverstrekking. Levellen, taal spreken die de cliënt kan volgen.
  • Herkennen of de cliënt je goed begrijpt en opvolging gaat geven aan de informatie die je hebt besproken. Cliënten met LVB doen zich vaak volwassen(er) voor en je merkt niet meteen dat ze je niet begrijpen.
  • Blijven cliënten steeds opnieuw terugkomen met een verzoek of vraag, dan denk je weleens ‘dat heb ik nu al 3 keer uitgelegd!’. Geduld raakt op, irritatie ontstaat. Zowel bij jou als ook bij de cliënt. Oefenen in geduld en bespreekbaar maken van wat er in de communicatie gebeurt.
  • LVB en boosheid/ agressie. Hoe kan je deescaleren bij clienten met LVB?

De training vindt plaats op 1juni a.s.

De training duurt een hele dag en levert je 8 PE Punten op. De kosten zijn 550,- Euro, uiteraard is dat inclusief een lekkere lunch en hapjes en drankjes gedurende de hele dag. Je ontvangt ook een boekje met praktische info over de sociaal emotionele ontwikkeling.

Heb je interesse in deze dag, meld je dan meteen aan!