Nieuw bij Mies & Partners: Interculturele Communicatie


Aansluiting hebben in het gesprek met je cliënt is van belang om het gesprek efficiënt te laten verlopen. Je voorkomt er ruis en weerstand mee. Door aansluiting lukt het je ook beter het gesprek te leiden. Luisteren, aandacht geven, meeveren, grenzen aangeven: het lukt je het beste wanneer jezelf rust ervaart en bewust kunt handelen.

Is het lastiger om aansluiting te bereiken met een cliënt met een andere achtergrond of uit een andere cultuur? Merk je dat er irritaties ontstaan door andere gebruiken, normen, waarden, een taalbarrière? Voorbeelden ervan: je cliënt weigert je een hand te geven bij binnenkomst, je hoort de cliënt regelmatig zeggen dat je iets ‘moet’ doen, de cliënt kijkt je niet aan tijdens het gesprek, de cliënt zegt op alles ‘ja’ terwijl jij het gevoel hebt dat hij/zij je niet begrijpt, er wordt anders omgegaan met interpersoonlijke ruimte en aanraakgedrag, etc….. En staat dit de goede afloop van een gesprek in de weg?

De wederzijdse houding ten opzichte van elkaar wordt grotendeels bepaald door de culturele identiteit die de gesprekspartners elkaar toedichten. Dat wil zeggen: al snel zie je elkaar niet meer als individu, maar als vertegenwoordiger van de groep waartoe jij de ander indeelt met de daarbij behorende stereotiepe vooroordelen. Zonder dat we er direct bewust van hoeven zijn, spelen er in intercultureel contact waarbij je ander gedrag ervaart vaak de volgende mechanismen:

  1. De aantrekkingskracht van overeenkomsten, ofwel soort zoekt soort. We zijn geneigd om gedrag dat we kennen vanuit de eigen groep, als ‘beter’ te beoordelen dan gedrag dat we niet kennen. Het is namelijk veilig op vertrouwd gebied te opereren.
  2. Onzekerheidsvermijding, ofwel vrees voor het onbekende. We voelen ons doorgaans meer onzeker in contact met mensen wiens gedrag we  minder goed kunnen inschatten.

Hoe communiceer je dan wel effectief? Het is zeker handig om wat kennis te hebben over de overeenkomsten en verschillen van diverse culturen. Zo herken je deze aspecten in het contact sneller. Aan de andere kant is dit ook niet helemaal afdoende in de praktijk. Zeker in de kortdurende dienstverlening weet je vaak niet precies wat de achtergrond van de ander is. En zelfs als je dat wel weet: binnen een cultuur is er zoveel diversiteit van mensen! Je bent namelijk niet een cultuur, maar cultuur is slechts een onderdeel naast bijvoorbeeld sociaal economische achtergrond, leeftijd, opleiding, religie, etc.

In onze trainingen ligt de focus op de eigen houding die je inneemt ten opzichte van de ander. Ontdek hoe je (nog meer) oordeel vrij kunt optreden en welke houding de situatie de-escaleert. En heel belangrijk: op het bewust handelen in situaties, waarin er spanning optreedt. Want als jij geïrriteerd raakt, of jezelf machteloos voelt, dan stijgt vaak je eigen spanning. Gevolg daarvan is dat je cognitieve vermogen daalt en daarmee de controle die je hebt op de situatie. Leren om je eigen spanning te beïnvloeden, is prettig voor jezelf en heeft ook direct uitwerking op de cliënt en zijn/ haar eigen spanning.

In 2016 bieden we deze module aan met PE Punten!